قانون فسخ معامله از طرف خریدار

خیار مجلس: خریدار می تواند بنابراین خیار و با توجه به ماده 398 قانون مدنی، تا زمانی که متبایعین در مجلس عقد حضور دارند و متفرق نشده اند، معامله بر هم بزند.

خیار شرط: درمواردی ممکن است که طرفین معامله با یکدیگر توافق نمایند که در مدت معینی، برای خریدار حق فسخ وجود داشته باشد. بنابراین، خریدار در بازه زمانی مشخص شده، حق فسخ معامله را به موجب خیار شرط خواهد داشت.

خیار رویت و تخلف وصف: هرگاه کسی مالی را ندیده و آن را فقط به وصف بخرد، بعد از دیدن اگر دارای اوصافی که ذکر شده است نباشد، مختار می‌ شود که بیع را‌ فسخ کند یا به همان نحو که هست قبول نماید.

خیار غبن: اگر خریدار در معامله به هر نحوی، مورد غبن فاحش واقع شود، بعد از علم به غبن می‌ تواند معامله را فسخ کند.

خیار عیب: اگر بعد از معامله آشکار شود که مبیع معیوب بوده، خریدار مختار است که مبیع معیوب را با اخذ ارش قبول کند یا این که معامله را فسخ نماید.

خیار تدلیس: اگر در حین معامله، فروشنده عملیاتی انجام دهد که موجب فریب بایع شود، خریدار حق فسخ خواهد داشت.

خیار حیوان: اگر مبیع حیوان باشد، مشتری تا سه روز از حین عقد اختیار فسخ معامله مبتنی بر خیار حیوان را دارد.

خیار تخلف شرط: در صورتی که در ضمن عقد به نفع خریدار شرطی ذکر شده باشد، در صورت تخلف شرط، خریدار با حدود و شرایطی می‌ تواند معامله را فسخ کند.

 

به موجب ماده 499 قانون مدنی، فسخ به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن نماید، حاصل می‌ شود. همچنین، تصرفاتی که نوعا کاشف از به هم زدن معامله باشد، فسخ فعلی است. همچنین، جهت اعمال حق فسخ نیاز به ارسال اظهارنامه نیست؛ زیرا خواهان با ارائه دادخواست درحقیقت اراده خود را بر فسخ اعمال می کند.


دسته بندی: مقالات حقوقی

تاریخ ثبت: 1403/05/22

ساعت: 19:10

کانال رسمی تلگرام

جدید ترین ملک های ما را در کانال تلگرام املاک فدک مشاهده کنید.



منوی اصلی

ما را دنبال کنید