قانون فسخ معامله از طرف فروشنده

خیار مجلس: فروشنده می تواند بنابراین خیار و با توجه به ماده 398 قانون مدنی، تا زمانی که متبایعین در مجلس عقد حضور دارند و متفرق نشده اند، معامله را با خیار مجلس بر هم بزند.

خیار تاخیر ثمن: هرگاه مبیع عین خارجی و یا در حکم آن باشد و برای پرداخت بهای معاله یا تسلیم مبیع، بین متبایعین مدتی معین نشده باشد، اگر سه روز از تاریخ‌ عقد بیع بگذرد و در این مدت، نه فروشنده، مبیع را تسلیم مشتری کند و نه مشتری کل ثمن معامله را به بایع بدهد، فروشنده می تواند معامله را بر اساس خیار تاخیر ثمن فسخ نماید.

خیار شرط: درمواردی ممکن است که طرفین معامله با یکدیگر توافق نمایند که در مدت معینی، برای فروشنده حق فسخ وجود داشته باشد. بنابراین، فروشنده در بازه زمانی مشخص شده، حق فسخ معامله را خواهد داشت.

خیار غبن: اگر فروشنده در معامله به هر نحوی، مورد غبن فاحش واقع شود، بعد از علم به غبن می‌ تواند معامله را فسخ کند.

خیار تدلیس: اگر در حین معامله، خریدار عملیاتی انجام دهد که موجب فریب بایع شود، فروشنده حق فسخ بر اساس خیار تدلیس را خواهد داشت.

خیار تخلف شرط: در صورتی که در ضمن عقد به نفع فروشنده شرطی ذکر شده باشد، در صورت تخلف شرط، فروشنده با حدود و شرایطی می‌ تواند معامله را فسخ کند.

 

توجه به این نکته ضروری است که مطابق با ماده 445 قانون مدنی، هر یک از خیارات بعد از فوت منتقل به وراث می‌ شود. بنابراین، اگر چنانچه، برای فروشنده، به موجب خیارات فوق، حق فسخی ایجاد شده باشد، با فوت وی این خیارات به وراث او منتقل می گردد.


دسته بندی: مقالات حقوقی

تاریخ ثبت: 1403/05/22

ساعت: 19:00

کانال رسمی تلگرام

جدید ترین ملک های ما را در کانال تلگرام املاک فدک مشاهده کنید.



منوی اصلی

ما را دنبال کنید