عرصه واعیان چیست؟

منظور از عرصه واعیان چیست؟

مفهوم عرصه و اعیان برای تمامی املاک سند دار و سندهای ملکی با کاربری های متعدد از جمله مسکونی، تجاری، اداری و ... معنا پیدا می کند. بر اساس تعاریف مشخص شده منظور از عرصه زمینی است که ساختمان (ویلایی، مجتمع کم واحد، برج، مجتمع تجاری و...) بر روی آن احداث شده و منظور از اعیان همان ساختمان می باشد که بر روی عرصه بنا شده است یعنی تمامی واحد های احداث شده در یک برج یا آپارتمان جزو اعیان آن ملک به شمار می رود. پس بطور کلی عرصه را همان زمین و اعیان را ساختمان مربوطه می گویند.

چرا آشنایی با عرصه واعیان اهمیت دارد؟

در زمان خرید و فروش املاک اعیان مربوطه ارائه می شود و خریدار و فروشنده شاید صحبتی از عرصه به میان نیاورند چرا که این موضوع در زمان خرید و فروش چندان تفاوتی ایجاد نمی کند اما چنانچه قصد تخریب و نوسازی ملک به میان رود این موضوع اهمیت بسیاری پیدا می کند چرا که هر یک از صاحبان اعیان یا همان واحد آپارتمانی مربوطه بسته به میزان قدرالسهم خود از عرصه بهره می برد. به عبارتی هرچه عرصه یا زمین یک ملک بیشتر باشد و تعداد واحد ها و یا اعیان کمتر باشد قدرالسهم هر یک از آنها بیشتر بوده و در نتیجه از ارزش بالاتری برخوردار می باشند. لذا در صورت مشخص بودن این موارد اختلافات و مشکلات ناشی از آن به مراتب کمتر شده و مشخص بودن قدرالسهم هر یک از واحدها (اعیان) و عنوان کردن آن در آگهی های فروش موجب تسریع روند معاملات می شود.

تفاوت عرصه واعیان چیست؟

همتن طور که بیان شد عرصه و اعیان در ساختمان ها به زمین و بنای ساختمان اطلاق می شود که در برخی از املاک صاحب عرصه و اعیان هر دو یک نفر می باشد و در برخی دیگر صاحب اعیان تنها بر بخش کوچکی از عرصه و یا زمین تملک دارد. به عبارتی می توان این گونه بیان کرد که در آپارتمان ها و یا مجتمع ها صاحب اعیان و عرصه چندین نفر می باشند که میزان سهم هر یک می تواند با تفکیک عرصه و اعیان برای هر یک از مالکان مشخص و تعیین شود.

 

به طور معمول در بسیاری از ساختمان ها اعیان تفکیک شده و به صورت سندی رسمی مالک آن مشخص می شود اما عرصه ساختمان ها این گونه نمی باشد و برای مشخص شدن سهم هر یک از مالکان می بایست مراحل مربوطه طی شود. در بسیاری از موارد افراد نیازی به تفکیک عرصه پیدا نمی کنند مگر زمانی که قصد تخریب و نوسازی ملک را داشته باشند که در این زمان میزان قدرالسهم هر یک از مالکان از عرصه اهمیت می یابد. به طور معمول در زمان نوسازی آپارتمان هایی که چندین مالک برای اعیان داریم و یا در زمان تقسیم ارث تفکیک عرصه ساختمان اهمیت می یابد.

 

 


دسته بندی: مقالات آموزشی

تاریخ ثبت: 1400/09/21

ساعت: 10:25

کانال رسمی تلگرام

جدید ترین ملک های ما را در کانال تلگرام املاک فدک مشاهده کنید.



منوی اصلی

ما را دنبال کنید